RSS Feed

19. századi száguldás

Mogyorósi Géza (Berlin) - 2021. 09. 24. 17:01:59 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

 19. századi száguldás

Addig is, amíg 2021-ben talán normális - nem zárt kapus - Forma-1 idény lesz pillantsunk a múltba, midőn 127 esztendeje hírdette meg a „Le Petit Journal“ a világ legelső autóversenyét. Párizsból Rouenba kellett eljutnia a bő két tucat ős-gépkocsinak. Biztonsági öv nem létezett, s szabad volt alkohollal doppingolni!

A francia lap megbízhatósági tesztnek szánta a poros viadalt. Ki sejtette akkor, hogy egy új technikai sportág született – röviddel a modern kori olimpiák divatja előtt. A még nagyon friss találmánynak számító, lómentes kocsinak becézett motorizált járművek 1894 júliusában álltak rajthoz a Szajna partján. Párizsból Rouenba kellett eljutnia a bő két tucat ős-autónak. A 126 kilométeres távon - így a krónikák - gróf  Albert Émile de Dion járgánya bizonyult a legfürgébbnek. A két tonnás, 20 lovas gépkocsi bátor sofőrje ebédszünetet is tartva, közel 7 órányi rázkódás-robogás után ért célba.
A nemes örömébe ürömként vegyült a tény, hogy ugyanezt a távolságot korábban már biciklivel rövidebb idő alatt is legyűrte egy strapabíró sportember... Ráadásul a gőzhajtású modell üzemeltetéséhez egy fűtőre is szükség volt. A nyolc hektoliternyi vizet cipelő masina a zsűri véleménye szerint nem felelt meg az egyszerűség, könnyen kezelhetőség és olcsóság kritériumainak, ezért a gróf után néhány perccel befutó, benzines Panhard & Levassor, illetve egy Peugeot vezetőjét hírdették ki bajnoknak Franciaországban.

Fotó: -a-
Lap tetejére