RSS Feed

Hogyan verik át a fogyasztót?

FH-SZ.Z.A. - 2009. 12. 07. 17:30:00 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Hogyan verik át a fogyasztót?

A jelenlegi fogyasztóvédelmi rendszer nem jól működik, a szociális minisztérium pedig gyenge fellépni a fogyasztók érdekében, ezért számos jogszabály módosításra lenne szükség - vallja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke. Baranovszky György szerint az utóbbi időben főleg a hibás műszaki termékek, az autópálya matricák és az utazással kapcsolatban felmerülő problémák miatt érkezik sok panasz a szervezethez. Vitás esetekben egyébként az interneten is elérhetőek a http://feosz.softipo.hu/e.tanacsadas címen.

Közeleg a karácsony, nem árt ügyelni a részletekre is. A szakemberek szerint például nem egyszerű a dolga annak, aki olyan elekronikai cikket vesz, amiről kiderül, hogy hibás. Blokk ellenében a kereskedőnek elvileg 15 napon belül cselekednie kell, a pórul járt vásárlóknak azonban sokszor 2-4 hónapig is várniuk kell - a határidő túllépéséért ugyanis nem jár szankció. A vállalkozók visszaélnek a jogszabályokkal, és sokszor a külföldi gyártóhoz küldik javításra a készüléket, ami rengeteg időt vesz igénybe. Sőt, a jegyzőkönyvet is visszakérik a vásárlótól, így az egy újabb probléma esetén nem tudja bizonyítani, hogy a termék eredendően hibás volt.

Sok panasz érkezik a fogyasztóvédőkhöz az autópályamatricák miatt is. - A 4 és 10 napos matrica érvényessége már aznap "ketyegni" kezd, hogy megvásárolták. Ez azt jelenti, hogy egy 10 napos matrica esetében a vásárlás napja beleszámít a tízbe. Ez sok autósban nem tudatosul, az autópálya-kezelő pedig megbünteti őket - említi Kispál Edit, a FEOSZ szóvivője. - Sokszor a vásárlást igazoló szelvényt sem ellenőrzik, így fordulhat elő, hogy eltévesztik a rendszámot, amiért szintén megbírságolhatják őket - fűzi hozzá még.

Továbbra is sok panasz érkezik a hírközlési szolgáltatók miatt, amelyek némelyike rendkívül magas kötbért ír elő akkor, ha valaki el akar állni a hűségidőtől. Indokolatlanul magas tarifára számíthat az is, aki mobilinternetet használ, és véletlenül átlépi az előírt adatforgalmat. A fogyasztók emellett számos alkalommal sérelmezik azt, hogy a pénzintézetek rögzítik ugyan a beszélgetéseket, de nem adják ki azokat az ügyfeleknek, így azok egy vitás kérdésben nem tudják bizonyítani, hogy miről tárgyaltak az ügyintézővel.

Baranovszky György megjegyzi: a vétkes cégeket feltüntető, úgynevezett fekete lista veszített jelentőségéből az utóbbi időben. Igaz, a vállalkozások, illetve szolgáltatók magatartása feltehetően a gazdasági válság hatására megváltozott, és ma egyre inkább törekszenek megegyezni/kiegyezni a fogyasztókal. A vitás ügyeket amúgy az 1997 óta működő Békéltető Testületek segítségével lehet elsimítani.


Fotó: - tv -
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ