RSS Feed

Jim Morrison emlékvetítés

mix - 2018. 12. 06. 17:11:46 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Jim  Morrison  emlékvetítés

A The Doors ikonikus énekes-dalszerzője december 8-án lenne 75 éves. Az évforduló előtt tisztelegve a XV. kerületi Pólus Mozi Rock Filmklubjában december 7-én egyszeri alkalommal levetítik az együttes legutolsó, filmre rögzített koncertjét, amit 1970 augusztusában adtak az angliai Isle of Wight fesztiválon.

Jim  Morrison  egyszerre  volt  látnoki  költő,  karizmatikus  énekes-dalszerző  és  kiszámíthatatlan  frontember.  Ray  Manzarek  billentyűssel,  John  Densmore  dobossal  és  Robby  Krieger  gitárossal  közös  zenekara,  a  Doors  fellépései  „igazi  sámánisztikus  utazások  voltak  a  rock  and  roll  pszichedelikus  színpadán.  A  zene,  költészet  és  dráma  zabolátlan  zenei  virtuozitással  örvénylett  bennük”-írta  Jeff  Jampol,  a  zenekar  egykori  menedzsere.  Az  1965-ben  alakult  és  kezdetben  kisebb  Los  Angelesi  klubokban  fellépő  együttes  The  Doors  című,  1967  januárjában  megjelent  debütáló  nagylemeze  a  rocktörténet  egyik  legjobb  és  legnagyobb  meglepetését  jelentő  bemutatkozása  lett.  A  Morrison  ars  poeticájának  is  felfogható  Break  On  Through  (To  The  Other  Side),  az  örökzöld  slágerré  vált,  Billboard-listavezető  Light  My  Fire,  a  zenekar  legösszetettebb  és  legbotrányosabb  munkájának  számító  The  End  és  a  többi  klasszikus  dal  megalapozta  a  zenekar  máig  tartó  elismertségét.  A  még  ugyanabban  az  évben  megjelent  Strange  Days  lemez  után  Amerika  végleg  a  Doors  (és  mindenekelőtt  Morrison)  lábai  előtt  hevert.  A  csapat  szűk  egy  év  alatt  eljutott  oda,  hogy  lemezeit  milliók  vásárolták,  a  mindenhová  rajongók  hada  kísérte  őket,  énekesük  pedig  –bár  sokáig  küzdött  ellene  –rocksztárrá  és  a  korszak  egyik  legnagyobb  bálványává  vált.  1971-ben  bekövetkezett,  tragikusan  korai  halálát  követően  –Jimi  Hendrixhez  és  Janis  Joplinhoz  hasonlóan  mindössze  27  évesen  hunyt  el  –Jim  Morrison  igazi  popkulturális  ikon  lett.A  Doors  koncertjei  euforikus  hangulatukról  és  révületben  táncoló  közönségről  híresültek  el,  ugyanakkor  növekvő  népszerűségük  ellenére  rendre  kimaradtak  az  igazán  nagy  fesztiválokról.  A  '67-es  Monterey  Pop  Festivalra  legnagyobb  sajnálatukra  nem  hívták  meg  őket,  egy  évvel  később  Woodstockba  már  igen,  oda  viszont  ők  nem  akartak  elmenni.  Az  1970-es  angliai  Isle  Of  Wight  Festivalra  szóló  meghívás  azonban  pont  jókor  jött  a  zenekarnak,  végre  kizökkentve  őket  abból  a  vészterhes  hangulatból,  ami  az  obszcenitással  vádolt  Morrison  „Miami-incidens”  néven  elhíresült  büntetőpere  miatt  telepedett  rájuk.  Az  utolsó  nagy  fesztiválként  is  emlegetett  Isle  of  Wight  a  szervezők  szándéka  szerint  „Európa  válasza”  volt  az  egy  évvel  korábbi  Woodstock  fesztiválra,  olyan  világhírű  fellépőkkel,  mint  Jimi  Hendrix,  The  Who,  Miles  Davis,  Leonard  Cohen,  Joni  Mitchell  és  természetesen  a  The  Doors.  Látogatószámban  túl  is  szárnyalta  a  nagy  elődöt,  több  mint  600.000  fős  közönség  vett  részt  a  fesztiválon.  Szervezettségben  már  kevésbé,  ugyanis  ennek  a  létszámnak  csak  a  tizede  váltott  előre  jegyet,  a  kerítéseket  már  az  első  napon  több  helyen  lebontották,  a  tömeg  egyszerűen  beözönlött  a  fesztiválra.  Végig  sorozatos  balhék  nehezítették  a  rendezők  dolgát,  a  fellépők  műsorát  többször  is  meg  kellett  szakítani  a  színpadra  mászó,  vagy  éppen  oda  különféle  tárgyakat  feldobáló,  túlfűtött  lelkiállapotban  lévő  hallgatóság  miatt.  A  kaotikus  szervezés  és  a  fékezhetetlen  közönség  miatt  még  ebben  az  évben  törvényben  tiltották  be  az  ekkora  létszámú  szabadtéri  rendezvényeket,  szerte  az  Egyesült  Királyságban.
A  Doors  szombat  esti  csúcsidőre  betervezett  koncertje  a  csúszások  miatt  végül  hajnali  kettőkor  kezdődött  el,  az  Emerson,  Lake  &  Palmer  után  és  a  The  Who  előtt.  A  szervezési  nehézségek  és  a  zord  időjárás  ellenére,  a  bírósági  tárgyalások  súlyával  a  vállukon  is  képesek  voltak  megmutatni  a  rajongóknak,  mi  is  volt  az  a  varázslat,  ami  már  1967-ben  a  legjobbak  közé  emelte  őket.  "Kordában  tartottuk  a  dühöt,  amit  éreztünk,  és  Jim  is  remek  formában  volt”  -mesélte  Ray  Manzarek,  a  zenekar  2013-ban  elhunyt  billentyűse.  "Mindenét  kiénekelte  magából  anélkül,  hogy  akár  egyetlen  izmát  is  megmozgatta  volna.  Dionüszoszt  béklyók  közé  szorítottuk."
A  koncert  rögzítését  megnehezítette,  hogy  Morrison  ragaszkodott  az  erős  filmes  reflektorok  lekapcsolásához,  emiatt  vöröses  derengő  fényben  zajlott  a  koncert.  Az  első  szám  alatt  technikai  gondok  miatt  még  nem  forogtak  a  kamerák,  ám  a  '68-as  Live  at  the  Hollywood  Bowl  Doors-koncertfilmet  is  rendező  John  Albarian  kreatívan  oldotta  meg  felvételek  hiányát:  a  koncertfilm  elején  a  fesztiválra  érkező  embertömegről  és  a  közönségről  készült  felvételek  láthatók.  A  film  így  a  70-es  évek  fékezhetetlen  fesztiválhangulatáról  is  korhű  képet  fest.  Az  eredeti  felvételt  közel  50  év  elteltével  a  mai  kor  technológiájának  megfelelően  digitálisan  felújították  és  a  Doors  egykori  hangmérnöke,  Bruce  Botnick  vezetésével  5.1-es  térhangzásban  újrakeverték. 
A  Pólus  Mozi  ikonikus  koncertfilmeket  felvonultató  Rock  Filmklubjában  december  7-én  19:00  órakor  kezdődő  emlékvetítés  vendége  Török  Ádám  fuvolista,  énekes  és  dalszövegíró,  a  Mini  együttes  alapítója  és  frontembere,  akivel  Gerebics  Sándor  filmrendező,  rádiós  műsorvezető  beszélget  Morrisonról  és  a  Doors  hatásairól  a  hazai  beatkorszakban.  

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ